راه روشن
مشاوره تحصیلی وخانواده
 
 
جمعه 22 آذر 1392برچسب:, :: 10:16 ::  نويسنده : موسی آبادی

پرخاشگری کودکان در مدرسه



 

09 03 2013 01 01 38 ق پرخاشگری کودکان در مدرسه

کودک پرخاشگر شاید از لحاظ ظاهری با همه کودکان دیگر مدرسه تفاوت خاصی نداشته باشد ولی تهدید کردن، هل دادن، لگد زدن و کتک کاری با همشاگردی هاباعث می شود حد اقل هفته ای یکبار پدر و مادرش مجبور شوند به مدرسه بروند و شکایات معلمان و همشاگردی ها را بشنوند.

پرخاشگری و رفتارهای تهاجمی کودکان که حتی می تواند منجر به آسیب به همشاگردی ها شود هم در پسران و هم در دختران مشاهده می شود، اگر چه در دختران نسبت به پسران این پرخاشگری کمتر فیزیکی است و با آسیب جسمانی کمتری همراه است.

اما در هر حال جدای از آسیب های اخلاقی و اجتماعی دیگری که خشونت برای او به همراه می آورد، اغلب پرخاشگری باعث حذف آنها از جمع می شود که این امر نیز مسائل اجتماعی دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

چرا کودک پرخاشگر می شود؟

خشونت کودک بستگی به عوامل زیادی دارد و صرفا نمی توان تقصیر اصلی این مشکل را متوجه یک عامل کرد. عوامل ارثی، محیطی و زیست شناختی و نیز عوامل هورمونی تاثیرات پیچیده ای دارند که هر کدام می توانند منجر به بروزرفتارهای پرخاشگرانه شوند. اما در این میان خانواده می تواند با نقش موثر خود، موجبات آرامش و کنترل خشم و یا تشدید خشونت کودک شود.

یکی از عوامل مهم بروز خشونت در کودکان الگو سازی است. کودکان تمایل دارند از افرادی که دوستشان دارند الگوبرداری رفتاری کنند. به همین علت در سنین خردسالی از پدر یا مادر و در سنین بالاتر از هنرپیشه های تلویزیون و یا امثال آنهاالگو می گیرند و طبیعی است که الگوهای خشن، کودک را به تقلید خشونت دعوت می کند.

فراموش نکنید نحوه صحبت و رفتار والدین با یکدیگر آیینه تمام نمای رفتارهای کودک شماست.

استفاده نابجا و نامناسب از تشویق و تنبیه نیز از عواملی است که موجب تقویت خشم و پرخاشگری کودک می شود. در این میان خوشحالی و خندیدن والدین پس از مشاهده کوچک ترین جرقه های خشونت در کودک پاداشی برای ادامه و تقویت آن محسوب می شود.

هیچ گاه در اتاق کودک تلویزیون نگذارید و زمان تماشای برنامه های تلویزیون را کاهش دهید، زیرا تلویزیون جدای از اثرات ذهنی که بر کودک دارد او را از برنامه هایی مانند ورزش، کتاب خواندن و… باز می دارد و تفکر خلاق را محدود می کند.



جمعه 22 آذر 1392برچسب:, :: 9:58 ::  نويسنده : موسی آبادی

راه مقابله با استرس چیست؟

 

استرس چیست ؟ ( قسمت دوم )

 

 

 

 

كنترل استرس

آموزش كنترل استرس یك فرآیند سه بخشی است: نخست نشانه ها و علت ها را تشخیص می دهید. سپس مهارت های كنترل را می آموزید و در مرحله سوم، می آموزید كه آن مهارت ها را چگونه به كار ببرید. چگونگی برخورد شما با استرس به منشاء آن بستگی دارد: اگر علت آن مسئله ای خارج از كنترل  شماست، تنها چاره می تواند آموزشِ پذیرش باشد. در مواقع دیگر، مهارت های برخورد با آن می توانند به شما كمك كنند  كه وضعیت را تغییر دهید. برای كنترل استرس، چهار دسته از مهارت ها باید آموخته شوند:

1- مهارت های آگاهی

2- مهارت های پذیرش

3- مهارت های برخورد

4- مهارت های عملی

بیاموزید كه گاهی شكست را تجربه كنید. زمانی كه مشكلی برایتان پیش می آید، به نظرمی رسد می خواهید چیزی را كه اصلاً درحیطه اختیارات شما نیست، كنترل كنید. سعی كنید با روش های گوناگون خود را آرام سازید. برای مدارا با نگرانی ها، همواره این عبارت را به خاطر داشته باشید: " هیچگاه به تنهایی ، ناراحت و نگران نباش. مشكلت را با دیگری در میان گذار. " انزوا و زانوی غم به بغل گرفتن سبب می گردد تا نگرانی ها تشدید شوند. اگر علت ناراحتی خود را برای فرد دیگری شرح دهید، یقیناً می توانید به حقیقت و عمق مسائل پی ببرید.

با این كارحتی می آموزید كه چگونه با خود نیز صحبت كنید. با استفاده از روش روان درمانی " شناختی"، شخص تمامی عادت های فكری اش را بازآموزی می كند و به جای اینكه افكاری منفی مانند " من به آخرخط رسیده ام" را به مغز خود راه دهد، تفكرات پرثمر و به عبارتی " مثبت اندیشی " را می آموزد. اگر به مشاهده و بررسی افكار ناخود آگاه خود بپردازید، می توانید دیدگاهی را كه همواره برای شما غصه و افسردگی به دنبال دارد، اصلاح كنید. باید آغاز كنید و سعی كنید  و به طور مداوم تمرین نمایید. در واقع باید گفت:" روان درمانیِ  شناختی،  طناب نجاتی است كه با قلاب حقیقت، انسان را از گودال نگرانی ها نجات می بخشد."

یك شیوه مؤثر دیگر، دقت در منش افرادی است كه به طور طبیعی در برابر استرس مقاوم هستند.

بعضی افراد تبعات آزار دهنده ی بیماری، فوت نزدیكان و اسارت و شكنجه را با آرامش عجیبی پشت سر می گذارند. این افراد در یك چیز مشترك هستند و آن شیوه برخورد و توجیه خوش بینانه آنان نسبت به مسائل زندگی است. آنها تمایل دارند بیشتر، موضوعات مقطعی را مورد توجه قرار دهند تا این كه فكر خود را به مسائل گسترده مشغول سازند.

در واقع این افراد مسائل زندگی را به گونه خاصی تعبیر و تفسیر می كنند و آنها را به شكل موقتی و اختصاصی می بینند تا دائمی و فراگیر. به علاوه ایشان با فعالیت های مثبت برای خود كسب اعتبار می كنند ، درحالی كه ناتوانی شان را به خارج نسبت می دهند. به عبارت دیگر ویژگی های شخصیتی مردمان مقاوم در برابر فشارهای روانی، در قالب سه واژه تعهد، كنترل و مبارزه جویی خلاصه شده است.

كنارآمدن با استرس

وقایع استرس زا ، مردم را از نظر هیجانی، شناختی و فیزیولوژیك تحت تأثیر قرار می دهند. مردم آثار زیان آور استرس زاها را با راهبردهای " كنار آمدن " كاهش می دهند.

كنار آمدن یعنی هر نوع تلاش، سالم یا ناسالم، هوشیار یا ناهوشیار برای جلوگیری ، یا از بین بردن ، یا ضعیف كردن استرس زاها، یا تحمل كردن اثرات آنها است به طوری كه حداقل آسیب رسانی را داشته باشد.

برای غلبه برنگرانی های روزمره ، به كار بستن موارد زیر توصیه می شود:

- در برابر مسائل زندگی حالت مثبتی داشته باشید. به آرامی از جای خود برخیزید. قدم بزنید. با دوستان خود مشورت كنید و تا می توانید نگرانی ها را از خود دور كنید. با خودتان گفتگو كنید تا بتوانید راحت تر مشكلات را پذیرا باشید. یك شخصیت " مقاوم به استرس" پرورش دهید.

- با خدای خود راز و نیاز كنید. به پیش بروید و قدرتی را كه متعلق به خداست به او واگذارید كه او خود ، امور را كنترل می كند. افرادی كه همیشه حمله می كنند و هل می دهند خیلی كمتر از انسان های آرام و مؤمن به موفقیت می رسند.

- نفس عمیق بكشید وهوا را به آرامی خارج كنید. این كار، شما را موقتاً آرام می سازد.

- با دیگران ارتباط برقرار نمایید. عدم ارتباط مناسب با دیگران، ریشه بسیاری ازمشكلات مانند سوء تفاهم و احساسات جریحه دارشده است.

- ورزش كنید. یك بدن سالم بهتر می تواند در برابر آثار استرس مقاومت كند. ورزش یك اثر آرام كننده دارد كه پس از پایان آن تا مدتی به طول می انجامد. ورزش هوازی  ( آیروبیك) به مدت 20 دقیقه  سبب آزاد شدن مواد شیمیایی به  نام اندورفین از مغز می گردد كه استرس را كاهش می دهد. ورزش های غیرهوازی كششی نیز آرامش دهنده هستند ، زیرا سبب تنفس عمیق و حالت روحانی می شوند. این ورزش ها مناسب ترند: راه رفتن، شنا، دوی آهسته، دوچرخه سواری، نرمش همراه با حركات موزون.

 

 

 

- از یك برنامه سلامتی كاملاً متعادل شامل تغذیه خوب و خواب كافی پیروی نمایید.

- همراه با خانواده خود غذا را مصرف كنید.

- مصرف قند، نمك و غذاهای چرب را كاهش دهید و میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

- از تغییرات بزرگ ناگهانی در زندگی خود اجتناب كنید.

- وقتتان را تنظیم نمایید و به زندگی خود سامان دهید. بسیاری از نگرانی های روزمره درارتباط با بی نظمی هستند.

- به انجام كارهای مورد علاقه خود بپردازید. گوش سپردن به موسیقی ، نگرانی و تنش را كاهش می دهد. مشكلاتتان را در جعبه ی كهنه وسایلتان بیندازید و بخندید و بخندید. به سرگرمی هایی نظیر نقاشی، آشپزی، باغبانی و شركت در فعالیت های اجتماعی توجه كنید.

- به اخبار ناخوشایند توجه نكنید . شاید گاهی لازم باشد تا با صدای بلند گریه كنید. در این مواقع خیلی راحت اشك بریزید تا تخلیه شوید.

- دیگران را دوست بدارید. شوخی كردن از بهترین روشهایی است كه می تواند در مقابل نگرانی های روزمره آن را به كار بست. حتی در سخت ترین لحظات نیز "خندیدن" ، مؤثر خواهد بود.

خود را درگیر مسائل كوچك و بی اهمیت نسازید و با دیدی جامع به قضایا بنگرید تا مشكلات بزرگ در نظرتان ناچیز جلوه نمایند.

گروهی از دانشمندان متخصص روان شناسی از كشورهای آلمان و ایتالیا "خندیدن" را بهترین وسیله برای حفظ سلامتی، از بین بردن افسردگی و بالاخره بهتر شدن كار قلب انسان به مردم جهان توصیه می كنند. نتایج پژوهش ها و مطالعات دانشمندان آلمانی و ایتالیایی درباره فواید بی شمار خنده  در آخرین شماره مجله معتبر" علوم طبیعی " به چاپ رسیده است. به موجب مندرجات مجله، خنده های از ته دل بر آمده ، حتی به دانشجویان ، در فهم و درك بهتر و بیشتر دروس دانشگاهی كمك خواهد كرد. دانشمندان به خصوص خندیدن یك سره و بدون قطع و وصل را توصیه می كنند كه به بازتر شدن عروق قلب و  كاركردن این عضو حیاتی بدن می انجامد. به عقیده پژوهشگران آلمانی و ایتالیایی  كه سالها درباره ی فواید خندیدن تحقیق كرده اند، خندیدن به بیشتر شدن اعتماد به نفس فرد نیز كمك می كند و سبب می شود آدمهای كمرو و خجالتی رفته رفته از شرّ این عارضه ی رنج آور خلاصی پیدا كنند.

شوخی می نوعی راهبرد ( استراتژی) كنار آمدن با استرس نیز باشد. شوخی می تواند روشی برای تخلیه كردن تنش ناشی از استرس باشد، ممكن است مردم برای پنهان كردن افسردگی شان واقعاً بخندند. چون شوخی، به خاطر رهایی از ناهماهنگی رخ می دهد و نه به خاطر تنش ایجاد شده. این عقیده كه شوخی، تنش را با خنده می پوشاند، پذیرفتنی نیست. برعكس شوخی به این دلیل كارساز است كه به شخص این امكان را می دهد تا واقعیت را به گونه ای از نظر اجتماعی پذیرفتنی و نسبتاً معقول بیان كند.

- از روشهای آسوده سازی اعصاب ( ریلكس كردن) استفاده كنید و راه های مقابله با تنش های خارجی را به كمك مراقبه (Meditation) و سایر تمرینات آسوده سازی بیاموزید. این تمرینات می توانند ترشح هورمون استرس را  كاهش دهند و به كم شدن ضربان قلب و فشارخون كمك نمایند. ماساژ پاها نیز روش مؤثر دیگری برای رفع تنش ها می باشد. روش های بسیار دیگری مانند یوگا، بازخورد زیستی ( بیوفیدبك) و موسیقی درمانی هم وجود دارند  كه در مقابله با استرس مؤثر واقع می شوند.

اگر استرس همچنان روبه افزایش بود، از پزشك خود و سایر افراد و دوستان كمك بگیرید. كمك خواستن نشانه ضعف نیست. شاید مصرف داروهای آرام بخش ( با تجویزپزشك) مورد نیاز باشد.

به هیچ وجه برای كاهش استرس از سیگار یا مواد مخدر استفاده نكنید و مواظب باشید تا از چاله به چاه نیفتید.

در یك كلام می توان گفت هرچیزی كه احساس كنترل درونی را در ما پرورش دهد ، به ما اجازه می دهد تا یك قربانی محض نباشیم و همیشه آمادگی مقابله با حوادث را داشته باشیم. بنابراین باید یاد بگیریم  كه استرس را كنترل نماییم و از همین امروز برنامه های كاهش استرس را شروع كنیم.

 

 

 


چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:, :: 20:59 ::  نويسنده : موسی آبادی

13 راه وجود دارد که امكان برخورداري از يک زندگي شادتر و سالم‌تر را بيشتر مي كند. روش‌هاي ديگري را نيز مي‌توان به اين فهرست اضافه کرد امابراي شروع، بهتر است با همين 31توصيه شروع کنيد. بسياري از شيوه‌هايي که در اينجا ذکر مي‌کنيم در مجله‌هاي علمي معتبر به چاپ رسيده است و اهميت ندادن به آنها ممکن است سلامت جسمي و روحي شما را تهديد کند.

  

1. ر روز صبحانه بخوريد
قهرمان‌هاي سلامتي کساني هستند که هر روز صبحانه مي‌خورند.تحقيقات نشان مي‌دهد اين افراد ويتامين و مواد معدني بيشتري نسبت به کساني که صبحانه را از وعده‌هاي غذايي خود حذف کرده‌اند دريافت مي‌کنند و در مقابل، کلسترول و چربي کمتري دارند. نتيجه اش هم اغلب داشتن  اندامي متناسب‌تر و سالم‌تر است.
صبحانه مي‌تواند علايم گرسنگي را تا زمان صرف ناهار به تاخير بيندازد و اشتياق به شکلات و شيريني را کاهش دهد.تحقيقات نشان مي‌دهد کساني که عادت به خوردن صبحانه دارند نسبت به ساير افراد کمتر در معرض خطر ديابت و اضافه وزن هستند.گنجاندن غلات و حبوبات در صبحانه سبب ايجاد شرايط بهتري براي گريز از خطرهاي جسمي و ذهني مي‌شود. خوردن صبحانه هوشياري و توجه کودکان را افزايش مي‌دهد و سبب مي‌شود نتايج بهتري در تست‌هاي مختلف به دست آورند. براي خيلي‌ها خوردن صبحانه به معني از دست دادن زمان خواب است.اين افراد مي‌توانند  صبحانه خود را با خود به سرکار ببرند و هنگام وارسي اي‌ميل‌ها يا آمدن ارباب رجوع، صبحانه‌شان را -بدون بهانه- ميل کنند!


    2 . به اندازه کافي بخوابيد             

مايکل فلمينگ، رييس آکادمي خانواده پزشکان آمريکا مي‌گويد:«بدن شما بايد به ميزان کافي استراحت کند، در غير اين صورت ممکن است دچار سستي و خستگي شويد.»

به گفته سازمان ملي خواب NSF، بيشتر از دو سوم سالمندان از مشکلات مربوط به خواب در رنج هستند و بسياري از سالمندان آمريکايي از حداقل ميزان خواب لازم براي هوشياري برخوردار نيستند. خواب براي تندرستي و سلامتي روحي و عاطفي واجب و ضروري است.بنا به گزارش NSF افرادي که به اندازه کافي نمي‌خوابند بيشتر از ساير افراد دچار مشکلات رواني مي‌شوند و احتياج به خدمات درماني بيشتر دارند.علاوه بر آن، فقدان خواب کافي مي‌تواند آثار منفي در حافظه، يادگيري و استدلال منطقي به همراه داشته و مخاطره‌آميز باشد. بر طبق آمار NSF، بيش از نيمي از رانندگان سالمند (نزديک به 100 ميليون نفر) در سال گذشته در هنگام رانندگي احساس خواب‌آلودگي مي‌کردند و در حدود يک پنجم اين رانندگان (32 ميليون نفر) در هنگام رانندگي به خواب رفته‌اند. اداره امنيت ملي ترافيک بزرگراه‌ها اعلام مي‌کند که هر سال خواب آلودگي رانندگان سبب ايجاد بيش از 100 هزار مورد تصادف، 1500 مورد مرگ ومير و ده‌ها هزار مورد مجروحيت مي‌شود. SF داشتن 15 تا 20 دقيقه خواب کوتاه را در طول روز توصيه مي‌کند. زيرا تاثير کافئين حدود 30 دقيقه طول مي‌کشد، پس يک خواب کوتاه، در زماني که شما منتظر تاثير کافئين هستيد، مي‌تواند هوشياري شما را بازگرداند. براي جلوگيري از مضرات کم‌خوابي، هر شب بين 7 تا 10ساعت بخوابيد. کودکان، بسته به سن‌شان، احتياج به خواب بيشتري دارند.

 

     3. ماهي، امگا 3و اسيدهاي چرب را به غذاي خود اضافه‌کنيد
انجمن قلب آمريکا، مصرف ماهي را 2 بار در هفته توصيه مي‌کند. ماهي جز اينكه منبعي غني از پروتئين است، حاوي امگا 3 و اسيدهاي چربي است  که خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد. برخي از ماهي‌ها مانند ماهي خالمخالي، ساردين، شاه‌ماهي و ماهي آزاد از منابع غني امگا 3 و اسيدهاي چرب هستند. علاوه بر کمک به سلامتي قلب، شواهدي وجود دارد که امگا 3 و اسيدهاي چرب از فعاليت اضافي سيستم دفاعي بدن جلوگيري مي‌کنند و با اينکه اين موضوع هنوز در حال بررسي است ولي ظاهرا ارتباطي بين دريافت بيشتر امگا 3 و کاهش احتمال آلرژي، تنگي نفس، اگزما و بي‌نظمي در سيستم ايمني بدن وجود دارد.

   4. چاي بنوشيد
چاي بدون کافئين بهتر است. کافئين سبب از دست رفتن آب بدن مي‌شود و نوشيدني‌هاي شيرين سبب اضافه شدن وزن مي‌گردد.برخي معتقدند چاي عاملي براي تقويت حافظه، جلوگيري از سرطان و بيماري‌هاي قلبي است. البته هنوز اطلاعات کامل و کافي براي پذيرفتن اين اعتقاد وجود ندارد؛ اما شک نداريم که يک ليوان چاي خنک در يک روز گرم انرژي تازه‌اي به شما مي‌دهد. سعي کنيد چاي خود را با آب ميوه، دارچين، زنجبيل و يا ادويه‌ها چاشني دهيد.

 


        5. آب بنوشيد ومواد لبني مصرف کنيد
آب و شير از جمله مايعات ضروري براي حفظ سلامتي هستند و مي‌توانند سبب پايين آمدن وزن شما شوند. نوشيدن آب سبب مي‌شود بدن، آب مورد نياز خود را به دست آورد.مفاصل نيز براي حرکت و اعضاي حياتي بدن براي صحيح کارکردن به آن احتياج دارند. اگر به اندازه کافي آب ننوشيد، بدن به هر مولکول آبي که پيدا کند متوسل مي‌شود. مولکول‌هاي ذخيره شده به صورت اضافه وزن ظاهر مي‌شوند و تنها زماني کاهش مي‌يابند که آب به ميزان کافي به بدن برسد. از سوي ديگر، مصرف روزانه کلسيم براي محکم شدن استخوان‌ها و دندان‌ها مفيد است. مطالعات نشان مي‌دهند که مصرف کلسيم از فشارخون، سنگ کليه، بيماري‌هاي قلبي و سرطان جلوگيري مي‌کند. در زمينه کاهش وزن، مصرف 3 ليوان حاوي 176 گرم شير کم چربي يا بدون چربي سبب تسريع در از بين رفتن چربي‌هاي بدن و ايجاد ماهيچه مي‌شود. مصرف روزانه لبنيات قسمتي از برنامه‌ تعادل در کاهش کالري است.
      6. خودتان را سرگرم کنيد
سرگرمي‌ها در کنار آرامش‌بخش بودن، لذت‌بخش‌ هم هستند. سرگرمي ممكن است تماشاي پرندگان، ورزش کردن، خريد كردن يا راه رفتن در پارک باشد. اين لذت مي‌تواند به ما کمک کند تا زندگي سالم‌تري داشته باشيم. سرگرمي‌ها حتي مي‌توانند در کم کردن وزن هم موثر باشند.داشتن سرگرمي اشتياق بيشتري را در ما  ايجاد مي‌کند و جهت فعالانه بيشتري به زندگي مي‌دهد.

            7. ورزش کنيد
همه مي‌دانند که فعاليت‌هاي بدني فوايد بسياري دارد و متاسفانه هنوز هم بسياري از مردم از ورزش دوري مي‌کنند.آمارها نشان مي‌دهد بيش از 60 درصد مردم به صورت روزانه و مرتب ورزش نمي‌کنند. با توجه به نياز شما به ورزش و تحرک، فوايد ورزش را که در انجمن ملي سرطان آمريکا مطرح شده مرور مي‌کنيم:به کنترل وزن کمک مي‌کند.سبب سلامتي استخوان‌ها، مفاصل و ماهيچه‌ها مي‌شود.سلامت رواني را ارتقا مي‌بخشد.مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد.از مرگ نابهنگام و زودرس جلوگيري مي‌کند.

 


   

  8.از نخ دندان  استفاده كنيد


دندانپزشکان مي‌گويند: نخ دندان کشيدن 4 تا 6 سال به عمر شما مي‌افزايد. مايکل روزن، دندانپزشک آمريکايي، در كتاب خود از نخ دندان کشيدن در کنار ورزش و کنار گذاشتن سيگار، به عنوان يکي از مهم‌ترين فعاليت‌هاي روزانه نام مي‌برد و معتقد است اين عوامل مي‌توانند سبب طولاني‌تر شدن عمر شود. سخنان روزن ممکن است سبب تعجب برخي از افراد شود اما ارتباط بين سلامت و بهداشت دهان با تندرستي سيستم کلي بدن، دور از تصور هم نيست.
ريچارد پرايس، مشاور مصرف کنندگان انجمن امور مربوط به دندان آمريکا، مي‌گويد: «دهان بخشي از بدن است. دندان‌ها منبعي از خون دارند و اين منبع خون از قلب مي‌آيد. تحقيقات نشان مي‌دهد که باکتري‌هايي که  پلاک دندان را ايجاد مي‌كنند وارد جريان خون مي‌شوند. اين باکتري‌ها  به اين ترتيب، ممکن است سبب انسداد رگ‌هاي خوني ‌شوند و بيماري قلبي ايجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.» مطالعات ديگر نشان مي‌دهد که بين باکتري‌هاي دهان با ديابت، تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد هم ارتباط برقرار است. علاوه بر کاهش بيماري‌ها، نخ دندان و مسواک کردن مي‌تواند دندان‌هاي شما را سفيد و دست‌نخورده حفظ کند  و علاوه بر زيبايي، در جويدن، خوب صحبت کردن و خنديدن نيز به شما کمک ‌کند و جايگاه و وقار شما را بالاتر‌برد. 

 


     9.از  پوست خود  محافظت کنيد
پوست ما از هنگام تولد شروع به پير شدن مي‌کند و طبق گفته آکادمي پوست‌شناسي آمريکا بهترين روش براي جوان‌تر ماندن و حفاظت از پوست، دوري از آفتاب است. اشعه ماوراي بنفش خورشيد ممكن است سبب ايجاد چين و چروک، خشکي و نشانه‌هاي پيري شود. اگر زياد در معرض آفتاب قرار بگيريد ممکن است دچار آفتاب سوختگي، تغييرات بافت پوست، گشاد شدن رگ‌هاي خوني يا سرطان پوست شويد.
اجتناب از نور مستقيم آفتاب هميشه امکان‌پذير نيست ولي براي کاهش آسيب پوست، آکادمي پوست شناسي آمريکا مواردي را به شما توصيه مي‌کند.
  -  هميشه از ضد آفتاب با SPF  معادل 51 يا بالاتر استفاده کنيد.
  -  کلاه لبه‌دار و لباس‌هاي محافظ بپوشيد.
   عمدا آفتاب نگيريد.
   سعي کنيد بين ساعت 10 صبح تا 3 بعداز ظهر در معرض آفتاب قرار نگيريد.

 10. برنامه‌ريزي كنيد
بدون شک کلمه‌اي بهتر از اين براي وارد کردن رفتارهاي سالم به زندگي‌مان وجود ندارد. يک برنامه‌ريزي کوچک مي‌تواند باعث شود به هدف بزرگي برسيد. تغذيه سالم هرگز اتفاقي صورت نمي‌پذيرد. حفاظت از پوست، داشتن دندان‌هاي سالم، کاهش وزن، ايجاد روابط اجتماعي و بسياري از رفتارهاي ديگر نياز به جايگيري در زندگي پر مشغله امروزي دارند.
مثلا براي داشتن تغذيه سالم‌، مي‌توانيد فهرستي از غذاهاي جديد تهيه کنيد، به فروشگاه برويد، خودتان غذا درست کنيد و صبحانه و ناهار را فراموش نکنيد.
 

 

   11. به روش سالم تغذيه کنيد
انجمن تغذيه آمريکا مصرف 5 بار ميوه و سبزي را در طول روز توصيه مي‌کند. اين غذاهاي گياهي مي‌توانند کمک بزرگي براي افزايش سلامتي شما باشند؛ چرا که:
   - خطر ابتلا به برخي سرطان‌ها را کاهش مي‌دهند.
   - علائم پيري را به تاخير مي‌اندازند.
   - سبب تقويت حافظه مي‌شوند.
   - باعث افزايش سلامتي قلب مي‌شوند.
   - سيستم ايمني بدن را بهبود مي‌بخشند.
براي آنکه بتوانيد ميوه و سبزي‌ها را در مصرف روزانه خود قرار‌دهيد. بهترين راه آن است که آنها را به صورت مختصر در بين وعده‌هاي اصلي غذاي خود بخوريد.براي حفظ سلامتي‌تان به ميوه‌ها و سبزي‌ها توجه کنيد. آنها کالري کمتر و مواد مقوي بيشتري دارند و بهترين زمان مصرف آنها زماني است که در بين وعده‌هاي اصلي غذايي‌تان احساس گرسنگي مي‌کنيد ولي مواظب باشيد هوس‌هاي متوالي را با نشانه‌هاي گرسنگي اشتباه نگيريد؛ به خصوص اگر در حال رژيم هستيد.

        12. روابط اجتماعي
برقرار کنيدسعي کنيد کارهاي خود را در گروه‌هاي مختلف و با ساير مردم انجام دهيد. فعاليت گروهي براي سلامتي جسمي و روحي شما مفيد است.ديويد جنکينز، مولف کتاب راهنماي تغييرات معتقد است برقراري روابط اجتماعي فوايد بسياري دارد؛ از جمله:
- افزايش اطلاعات : ممکن است فکر کنيد خون دماغ، سرفه يا عطسه پي در پي حادثه مهمي نباشد ولي وقتي دوستي نزديک يا يکي از آشنايان‌تان از اين موضوع مطلع شود شما را ترغيب مي‌کند نزد پزشک برويد و اگر اين علايم مربوط به يک مشکل جدي باشد، آن وقت روابط اجتماعي توانسته زندگي شما را نجات دهد.
- همکاري و همفکري : دوستان و آشنايان مي‌توانند کمک خوبي به هنگام احتياج باشند. آنها مي‌توانند در آشپزي، تميزکاري و خريد کردن به شما کمک کنند. يا مثلا مي‌توانند شما را به مطب دکتر برسانند.
- حمايت روحي و عاطفي : در ميان گذاشتن مشکلات با فردي قابل اعتماد مي‌تواند سنگيني آن را از دوش شما بردارد.
- ايجاد حس تعلق : اين احساس نه تنها مي‌تواند موجب تقويت شخصيت فرد شود بلکه موجب جلوگيري از ايجاد افسردگي و اضطراب مي‌شود.

پزشکان مي‌گويند: روابط اجتماعي سبب بهبود کارکرد ذهني فرد مي‌شود و به ثبات رفتاري فرد کمک مي‌کند.

               13. هر روز پياده‌روي کنيد
مي‌توانيد با پياده‌روي و راه رفتن، فعاليت بدني را جزيي از زندگي روزانه خود کنيد. فقط حرکت کنيد. هنگام تلفن کردن، وقتي دندان‌هايتان را مسواک مي‌زنيد، وقتي به تماشاي مسابقه فوتبال پسرتان مي‌رويد، راه برويد. هر 20 قدمي که بر مي‌داريد، يک کالري در بدن شما مي‌سوزد. 8سال تحقيق روي 13 هزار نفر نشان داد که افرادي که در طول روز 30 دقيقه ورزش مي‌کنند نسبت به ساير افراد کمتر دچار مرگ زودرس مي‌شوند.فرصت‌هاي زيادي براي حـــرکت دادن پـاهايتان وجود دارد؛ مثلا مي‌توانيد:
- به جاي آسانسور از پله استفاده کنيد.
- پياده به خريد برويد.
- به تماشاي مغازه‌هاي مراکز خريد برويد.
- به جاي پيام دادن، از سر ميز بلند شويد و به ديدن همکاران‌تان برويد.
- به جاي ديدن دوستانتان در رستوران با آنها راه برويد و گپ بزنيد.



چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:, :: 20:55 ::  نويسنده : موسی آبادی

برخی افراد دچار بی خوابی ممکن است به راحتی به خواب روند، اما خیلی زود بیدار می شوند. اما برخی دیگر، برای به خواب رفتن مشکل دارند و خوابشان نمی آید. بی خوابی باعث کاهش کیفیت خواب و خستگی و خواب آلودگی در طی روز می شود.

 

13 راه غلبه بر بی‌خوابی

 

بی خوابی موقتی از یک شب تا چند هفته طول می کشد. در این مقاله 13 راه غلبه بر بی خوابی را برایتان بیان می کنیم.

 

1- محل خوابتان را مناسب کنید.

بالش و تشک خوبی را برای خودتان تهیه کنید.تشک نامناسب می تواند باعث مشکلات عضلانی- اسکلتی شود و شما را از داشتن یک خواب خوب محروم کند.

 

2- از رختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کنید.

هنگامی که در رختخواب هستید، از تماشای تلویزیون، خوردن غذا، جروبحث و دیگر فعالیت ها خودداری کنید، زیرا این ها باعث بیخوابی شما می شوند.اگر شما عادت دارید قبل از خواب کتاب بخوانید، از کتاب هایی استفاده کنید که احساس خوبی به شما می دهند.

 

3- محل خوابیدن خود را تغییر دهید.

اگر خوابتان نمی برد، محل خواب خود را تغییر دهید و در جای دیگری بخوابید.اگر با استفاده از این روش به خواب رفتید، مشکل شما مربوط به محل خوابیدن شما می باشد.

 

4- در یک زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید.

ساعت داخلی بدن، خود را با برنامه تنظیم شده شما وفق می دهد. بنابراین در ساعت معینی بخوابید و در ساعت مشخصی بیدار شوید.بهتر است از همین امروز شروع کنید و سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید، حتی روزهای تعطیل همین کار را انجام دهید.

 

 

5- وسط روز چرت نزنید.

اگرچه برای افرادی که کمبود خواب دارند، چرت زدن یک راه حل خوب می باشد، اما همیشه مفید نیست.

یک چرت کوتاه در بعد از ظهر می تواند باعث دیر به خواب رفتن در شب شود.خوابیدن زیاد در تعطیلات نیز می تواند برنامه خواب شما را خراب کند و بی خوابی را بدتر نماید.

 

6- از عصر به بعد مواد کافئین‌دار را کمتر مصرف کنید.

اثر کافئین تا چند ساعت در بدن باقی می ماند.کافئین نه تنها باعث مشکل در خوابیدن می شود، بلکه ممکن است باعث بیداری های مکرر در طول شب نیز گردد.

قهوه، کاکائو و نوشابه سیاه منابعی از کافئین می باشند.

 

7- از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید.

نوشیدن الکل در هر زمانی برنامه خواب شما را به هم می زند و شما را بی‌خواب می کند.سیگار کشیدن نیز باعث بدتر شدن بی خوابی می شود.

 

8- ورزش بر کیفیت و مدت خوابیدن شما اثر دارد.

در طول روز ورزش کنید، اما ورزش شدید را قبل از خواب انجام ندهید.ورزش کردن قبل از خواب، باعث بی خوابی می شود.حداقل سه ساعت قبل از به خواب رفتن، ورزش نکنید.

 

9- مراقب غذا خوردن خود باشید.

در شام، غذای سنگین مصرف نکنید، زیرا می تواند خواب شما را به هم بزند.

دیر وقت غذا نخورید، زیرا باعث می شود سیستم گوارشی بدن شروع به فعالیت کند و مانع به خواب رفتن شما گردد.اگر شما از برگشت غذا از معده به مری (سوزش سر دل) ناراحت هستید، نباید قبل از خواب، غذا و یا نوشیدنی بخورید.قبل از خواب، باید از نوشیدن زیاد مایعات دوری کنید، زیرا این امر باعث پر شدن مثانه و نیاز مکرر به تخلیه ادرار می شود.

 

10- سعی کنید فکر خود را از مشکلات روزانه خالی کنید.

قبل از به خواب رفتن، دعا و قرآن بخوانید، کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید، از دعوا و مشاجره خودداری کنید و به مشکلات روزانه خود فکر نکنید.

11- ببینید چه دارویی مصرف می کنید.

 

اگر دارویی قبل از خوابیدن مصرف می کنید که باعث بی خوابی شما می شود، از قبیل: دکونژستان و یا داروهای استنشاقی آسم، از پزشک خود بخواهید که در صورت امکان ساعات مصرف آن را تغییر دهد.اگر هم خود دارو در کل باعث بی خوابی می شود، از پزشک خود بخواهید نوع آن را تغییر دهد.

 

12- موقع خواب، فکر خود را درگیر نکنید.

به جای آنکه در رختخواب راجع به برنامه های فردای خود فکر کنید، بهتر است بعد از شام این کار را انجام دهید.

 

13- محیط اتاق خواب را مناسب کنید.

دمای اتاق خواب باید معتدل باشد (نه گرم و نه سرد)، محیط اتاق خواب باید آرام و بی صدا باشد (حتی صدای ساعت دیواری مزاحم است) و نباید اتاق خواب خیلی نور داشته باشد (تاریک یا نور خیلی کم و ملایمی داشته باشد).

 



چهار شنبه 20 آذر 1392برچسب:, :: 20:52 ::  نويسنده : موسی آبادی

 

 

کودکان بخش زیادی از زندگی را پر می کنند و همیشه باید حواسمان به آن ها باشد. از انجایی که رشد و نموی فرزندان به عهده والدین است باید همیشه به دنبال راهی برای شخصیت پردازی ان ها باشیم.

 

نکات طلایی برای خلاق کردن فرزندان

 

 

خلاقیت عنصری بسیار مهم در زندگی است که نبودش باعث گره خودن کارها می شود ولی با پرورش دادن آن می توانیم زندگی بهتری را تجربه کنیم. کودکان را باید از همان دوران کودکی و خردسالی آموزش دهیم تا بتوانند از خلاقیت و استعداد های خود به خوبی استفاده کنند. برای آنکه بتوانید طبق اصول علمی در این راه جلو بروید باید از نکاتی که روانشناس ها و متخصصین بارها بیان کرده اند استفاده نمایید.

 

 

** همیشه رفتارهای کودک خود را یادداشت کنید تا بیشتر با احساسات و روحیات او آشنا شوید. پس از بررسی یادداشت ها می توانید فعالیت هایی را متناسب را رفتارهای او انتخاب کرده و فرزندتان را راهنمایی کنید.

 

 

** مدت‌هاست​ دیگر بچه‌ها با خاک و گل بازی نمی‌کنند. اگر حیاط مناسبی دارید یا پارکی نزدیکی خانه‌تان قرار دارد، به شما توصیه می‌کنیم فرزندتان را از این بازی‌های لذتبخش محروم نکنید. با او همراه شوید و اجازه دهید حسابی خاک بازی کند. این نوع بازی و ساختن برخی سازه‌ها و اشیا با گل به خلاقیت او بسیار کمک می‌کند.

 

 

** اگر پارکی در دسترس نیست ناامید نشوید. با استفاده از چند وسیله کهنه و از کار افتاده یا خمیرهای بازی هم می‌توانید بچه‌ها را سرگرم و به افزایش قدرت خلاقیت آنها کمک کنید. البته به شرطی که بچه‌ها را آزاد بگذارید تا قدری ریخت و پاش هم بکنند. می‌توانید با آنها مسابقه ساختن کاردستی‌های مختلف بدهید و ده‌ها کار دیگر که می‌توان در خانه انجام داد.

 

 

** یادتان باشد همه ما درصدی خلاقیت داریم و مهم آن است که همان را پرورش دهیم. پس انتظار نداشته باشید کودک شما در تمام زمینه‌ها بهترین باشد. کاری که شما باید انجام دهید آن است که پیشرفت‌های عادی کودک‌تان را ببینید و او را برای انجام آنها تشویق کنید. تشویق لفظی و کارهایی مانند نصب نقاشی‌های کودک روی دیوار یا یخچال خانه از این دست موارد است.

 

 

** یادتان باشد متناسب با سن فرزندتان کار‌هایی را در خانه به او محول کنید. این شیوه در او احساس خوبی ایجاد خواهد کرد. دادن مسئولیت و خواستن از او، به فرزند شما می‌آموزد برای حل مسائل زندگی‌اش فکر کند و راه‌حلی بیابد.



درباره وبلاگ


به وبلاگ آموزشی و تربیتی ماخوش آمدید امید وارم که استفاده لازم را ببرید لطفا ما را به دوستان خود معرفی کنید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان راه روشن و آدرس ofogh88.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 262
بازدید کل : 9681
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1